- POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejsze postanowienia stanowią regulamin w rozumieniu art. 4 Prawa Przewozowego, który określa warunki obsługi podróżnych oraz przewozu osób i rzeczy.
- Przez użyte w regulaminie określenia należy rozumieć:
- Przewoźnik – firma wykonująca przewóz pasażerów;
- Pasażer – osoba korzystająca z usługi przewozu na podstawie ważnego biletu;
- Bagaż – rzeczy zabierane przez podróżnego do pojazdu;
- PRZEWOŹNIK
- Przewoźnik jest zobowiązany do:
- zrealizowania przewozu Pasażera i jego bagażu w wyznaczone miejsce;
- zapewnienia Pasażerom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi;
- zapewnienia zastępczego środka transportu w przypadku przerwania jazdy na skutek awarii pojazdu i niemożności kontynuowania jazdy.
- Przewoźnik podejmuje się dołożyć wszelkich starań, aby przewieźć Pasażera i jego bagaż w odpowiednim czasie, jeżeli taki został wyznaczony. Godziny wyjazdu i przyjazdu ustalane są podczas procesu rezerwacji.
- Przewoźnik nie odpowiada za opóźnienia lub odwołania kursów z przyczyn od niego nie zależnych ( np. żywioły, utrudnienia w ruchu drogowym itp.), ani wynikające z nich dalsze, bliżej nie określone skutki.
- W razie konieczności Przewoźnik może zmienić kolejnych wykonawców usługi przewozu lub dokonać zmiany pojazdu.
- Przewoźnik ma prawo nie dopuścić do zajęcia miejsca w pojeździe lub odmówić dalszego przewozu bez konieczności zwrotu kosztów poniesionych przez Pasażera w związku z podróżą, w przypadku gdy Pasażer:
- nie przestrzega warunków umowy przewozu;
- znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających (np.: narkotyki itp.);
- znajduje się on w stanie wskazującym na to, że jest on chory, a skutki tej choroby mogą zagrażać współpasażerom;
- zachowuje się w sposób uciążliwy dla współpasażerów;
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu podania błędnego adresu przez Pasażera.
- PASAŻER
- Pasażer jest zobowiązany do:
- oczekiwania pod wskazanym adresem w godzinach ustalonych z Przewoźnikiem;
- stosowania się do poleceń kierowcy pojazdu;
- podania dokładnego adresu, kodu pocztowego, ulicy, nr budynku, miejscowości;
- Dzieci do 12 roku życia muszą podróżować pod opieką osoby dorosłej. W wieku od 12 do 16 lat dzieci mogą podróżować samodzielnie, muszą jednak posiadać notarialną zgodę na samodzielną podróż podpisaną przez obojga rodziców lub opiekunów prawnych.
- Fakt nie oczekiwania Pasażera pod wskazanym adresem w dniu wyjazdu w określonym przedziale czasowym jest równoznaczny z rezygnacją z przejazdu.
- Czas oczekiwania kierowcy pojazdu pod wskazanym adresem wynosi 5 min.
- Podróżny jest zobowiązany do zapinania pasów bezpieczeństwa w pojeździe.
- W pojeździe obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych.
- Pasażer objęty jest ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) Przewoźnika. Ubezpieczenia to obejmuje jedynie sytuacje, jakie mogą zdarzyć się w trakcie pobytu Pasażera w pojeździe. Wszelkie zdarzenia losowe powodujące jakiekolwiek szkody, powstałe poza pojazdem, nie są objęte tym ubezpieczeniem.
- Pasażer odpowiada za wszelkie szkody wyrządzone Przewoźnikowi i innym Pasażerom.
- BAGAŻ
- Pasażer ma prawo zabrać ze sobą nieodpłatnie 2 sztuki bagażu:
- jedną sztukę bagażu nadawanego o wadze wg. przepisów linii lotniczych;
- jedną sztukę bagażu podręcznego o wadze do 10 kg.
- Pasażer ma prawo zabrać za dopłatą drugą sztukę bagażu nadawanego przy czym łączny ciężar dwóch sztuk bagażu nie może przekroczyć 35 kg.
- Przewoźnik ma prawo odmówić zabrania bagażu, jeżeli nie spełnia on wymogów określonych w niniejszym regulaminie.
- Zabrania się przewozu bagażu, jak również posiadania przy sobie materiałów i przedmiotów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu w transporcie, stwarzać możliwość wyrządzenia szkody innym podróżnym bądź Przewoźnikowi oraz narażać podróżnych na niewygody.
- O zabraniu bagażu dodatkowego decyduje każdorazowo kierowca pojazdu.
- Każda sztuka bagażu przewożona w luku bagażowym powinna być oznakowana przez Pasażera.
- Zabrania się przewozu rzeczy, których przewóz jest niedozwolony na podstawie odrębnych przepisów.
- Przewoźnik w razie uzasadnionego podejrzenia może sprawdzić, czy zawartość przesyłki bagażowej nie narusza wyżej wymienionych warunków. (podstawa prawna – art. 23 ust. 3 prawa przewozowego).
- Bagaż, którego nie można przypisać do konkretnej osoby, może zostać przez załogę pojazdu usunięty z niego.
- REKLAMACJE
- Wszelkie zgłoszenia reklamacyjne związane z realizacją umowy przewozowej należy kierować osobiście lub listownie na adres Przewoźnika lub pocztą elektroniczną.
- Reklamacje mogą być zgłaszane w okresie do jednego miesiąca od zaistnienia okoliczności, która jest przedmiotem reklamacji. Przy zgłaszaniu reklamacji niezbędne jest opisanie zaistniałych okoliczności, wnoszone zastrzeżenia, ewentualnie doznane szkody i związane z tym roszczenia, Przewoźnik zastrzega sobie termin rozpatrywania reklamacji do 30 dni licząc od daty jej otrzymania.
- Przy szkodach osobowych i bagażowych osobą uprawnioną do składania reklamacji i wnoszenia roszczeń jest Pasażer, a w szczególnych okolicznościach – jego następca prawny.
- Reklamacje dotyczące bagażu przewożonego w luku bagażowym można składać tylko w chwili jego wydania bezpośrednio osobie wydającej bagaż.
- Przedmioty pozostawione przez Pasażera w pojeździe w wyniku nieuwagi lub w innych okolicznościach nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością Przewoźnika. Po otrzymaniu informacji od Pasażera o pozostawieniu przedmiotu/bagażu w pojeździe Przewoźnik dołoży wszelkich starań do przekazania przedmiotu/bagażu Pasażerowi. Koszty z tym związane ponosi Pasażer.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszym regulaminie mają zastosowanie przepisy:
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. nr 50, poz. 601; z późn. zmianami;
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93; z późn. zmianami).